陸・海・空の輸送事業のGHG排出量をはじめとする、 グローバル約300拠点の環境データ全般をマネジメント
統合型SXプラットフォーム「サステナビリティERP*」の提供により企業のSXの加速を支援するbooost technologies株式会社(東京都品川区、代表取締役:青井宏憲 以下 当社)は、総合物流企業の株式会社日新(神奈川県横浜市、代表取締役社長:筒井雅洋)に、サステナビリティ経営を加速するサステナビリティERP「booost Sustainability Cloud」の提供を開始しました。
Japanese followed by English translation
「booost Sustainability Cloud」を活用することで、国内外の子会社及びグループ会社や倉庫、港湾施設等、約300拠点の事業活動で発生する、GHG排出量および環境データ全般の効率的なマネジメントを可能とし、同社のSX推進を支援します。
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■導入の背景
日新グループは物流事業を通じ、地球規模での持続的な社会の発展に貢献するために、中期経営計画において「ESG経営の推進」を重点施策に掲げており、ESGに関わる様々な取り組みやデータの開示を推進しております。これまでも、独自システムを活用したScope1、2の算定、Excelを使用したScope3の算定および環境データの管理に取り組んできましたが、グローバルを含む全事業及び拠点のクラウド上での一元管理、最適なマネジメントや削減に向けたアクションの明瞭化を進めるため、当社が開発・運営を行う「booost Sustainability Cloud」の導入に至りました。
■導入で実現すること
– 国内外の子会社及びグループ会社や倉庫、港湾施設等、約300拠点を一元管理し、GHG排出量(Scope1,2,3)、廃棄物等環境データ全般の可視化・管理・削減・報告を効率的にワンストップで実行
– 環境データ全般の集計工数の大幅な削減
– 分析レポート機能を活用したGHG排出量削減の実行
■導入の決め手、今後の展望
株式会社日新 担当者 経営企画部サステナビリティ推進室 室長 高橋 克明氏
気候変動問題への社会的関心が高まる中、サステナビリティ情報開示の要請は年々高まっており、適切な環境下での効率的なデータマネジメントおよび開示の早期化が求められています。国内外の約300拠点に上る当社グループのGHGをはじめとする環境データ全般の管理をクラウド上で行うことで、業務効率化を図り、収集したデータの分析を強化することにより、具体的なGHG排出量の削減につなげるべく、新たなツールの導入を検討しました。
「booost Sustainability Cloud」は、現在必要となる機能に加えて、今後サステナビリティへの取り組みを高度化していくにあたり必要となる細部の機能が充実しており、拡張面での将来性もあることから、採用に至りました。
今後は当社グループが掲げるマテリアリティの一つである「脱炭素社会の実現と環境に配慮した循環型社会への貢献」の課題解決に向けて、「booost Sustainability Cloud」を活用した国内外全拠点の効率的なマネジメントの推進に一層取り組んでまいります。
■「booost Sustainability Cloud」について
[画像2: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/56793/143/56793-143-01c1f362a2329692af7158f01a96c861-1088×802.png?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
サービスサイト
サステナビリティERP*「booost Sustainability Cloud」は、自社およびサプライヤーのサステナビリティ情報を管理する“統合型SXプラットフォーム”です。国際開示基準に準拠した環境、社会、ガバナンス等の1,200以上のデータポイントに対応したサステナビリティ関連情報の収集、集計を自動化し、リアルタイムでのモニタリングを可能にします。
グローバルに対応したデータガバナンス機能を搭載しており、グループやサプライチェーンを含む組織において多階層の承認フローの実装が可能であるほか、第三者保証等にも対応すべく設計したプラットフォームであり、サステナビリティ関連情報の開示に向けて発生する各業務を効率化・最適化する機能をフェーズ毎に包括的に提供しています。提供開始以降、80ヶ国以上、大企業を中心に約2,000社(180,000拠点以上。2024年10月末時点)に導入されています。
■株式会社日新について
<会社概要>
会社名: 株式会社日新/NISSIN CORPORATION
所在地: (横浜本店)横浜市中区尾上町六丁目81番地 ニッセイ横浜尾上町ビル
(東京本社)東京都千代田区麹町一丁目6番4号
設立: 1938年12月14日
代表者: 代表執行役社長 筒井 雅洋
資本金: 60億97百万円
事業内容: 国際輸送、国内輸送、倉庫、港湾運送、通関、船舶代理店、引越、旅行事業、不動産事業
コーポレートサイト:https://www.nissin-tw.com/
■booost technologies株式会社について
[画像3: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/56793/143/56793-143-1353d3606fe926c14a0206e935029700-1919×1073.png?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]booost technologies株式会社
より持続可能でNET-ZEROな未来の実現を目指し、企業のSXの推進パートナーとして日本のサステナビリティの変革に貢献します。
サステナビリティERP*「booost Sustainability Cloud」とコンサルティングサービスを提供しています。自社およびサプライヤーのサステナビリティ情報を管理する「booost Sustainability Cloud」は、グローバル80カ国、18万拠点で利用されており、CSRDやISSB、グローバルでの第三者保証等に対応しています。プライム上場企業への支援実績を多数持つ「コンサルティングサービス」は、「Scope1, 2, 3算定支援」「ESGデータ・ESG開示作成」等、各種メニューを自走化を見据えながら実施します。企業価値向上が求められるエンタープライズ企業のSX(サステナビリティ トランスフォーメーション),GX(グリーン トランスフォーメーション)の加速に貢献します。
<会社概要>
会社名: booost technologies株式会社
所在地: 東京都品川区大崎一丁目6 番4 号新大崎勧業ビルディング10階
設 立: 2015年4月15日
代表者: 代表取締役 青井 宏憲
資本金: 1億円(2023年6月30日時点)
事業内容:
・「booost Sustainability Cloud」の開発運営
・サステナビリティコンサルティングサービスの提供
コーポレートサイト:https://booost-tech.com/
booost及びBOOOSTは、booost technologies株式会社の登録商標です。
*サステナビリティERP: グローバル企業におけるサステナビリティ情報管理のあり方を最適化する「統合型SXプラットフォーム」。CSRDやISSB等、国内外のサステナビリティ開示基準や規制への対応をはじめ、企業価値向上が求められるエンタープライズ企業のSX(サステナビリティ トランスフォーメーション),GX(グリーン トランスフォーメーション)の加速に貢献。
※ERPとは:Enterprise Resource Planning(企業資源計画)の略語で、企業活動におけるあらゆる情報を連携・集約した統合基幹業務システムのこと。販売、財務、人事・給与、在庫購買、生産等の領域でデータを管理し、企業の基幹情報を、統合的かつリアルタイムに処理し、経営の最適化を図る経営概念のこと。
booost technologies Partners with Nissin, a Leading Integrated Logistics Company Introducing the “booost Sustainability Cloud”
Managing Environmental Data Across Approximately 300 Global Locations, Including GHG Emissions from Land, Sea, and Air Transport
booost technologies Inc. (Shinagawa, Tokyo, CEO: Hirokazu Aoi), which supports the acceleration of corporate sustainability transformation (SX) through its integrated SX platform “Sustainability ERP*,” has begun providing its ‘booost Sustainability Cloud’ software to Nissin Corporation (Yokohama, Kanagawa, President: Masahiro Tsutsui) to accelerate their sustainability efforts.
By utilizing the “booost Sustainability Cloud,” Nissin will be able to manage efficiently their GHG emissions and overall environmental data generated across approximately 300 locations, including domestic and overseas subsidiaries, group companies, warehouses, and port facilities, supporting their SX initiatives.
■ Background of Implementation
The Nisshin Group, through its logistics business, is committed to contributing to the sustainable development of society on a global scale. As part of its medium-term management plan, the group has identified “promoting ESG management” as a key initiative and is actively advancing various ESG-related efforts and data disclosure. In the past, the company has been working on calculating Scope 1 and 2 emissions using its own system, calculating Scope 3 emissions with Excel, and managing environmental data. However, to achieve centralized cloud management for all businesses and locations globally, and to clarify actions for optimal management and reduction, the company has decided to implement the “booost Sustainability Cloud,” developed and operated by our company.
■What will be achieved through this implementation
– Efficient centralized management of approximately 300 locations, including domestic and overseas subsidiaries, group companies, warehouses, and port facilities to help the visualization, management, reduction, and reporting of GHG emissions (Scope 1, 2, 3), waste, and other environmental data.
– Significant reduction in the time required to aggregate environmental data.
– Execution of GHG emissions reduction initiatives using the analysis report functions.
■ Decision to Implement and Future Outlook
Katsumi Takahashi, Director, Sustainability Promotion Office, Corporate Planning Department, Nisshin Co., Ltd.
As social concern over climate change continues to grow, the demand for sustainability-related disclosures has been increasing year by year. The need for efficient data management and timely disclosures under appropriate conditions is steadily increasing. By implementing a sustainability cloud, we will be able to manage on the cloud our environmental data, including GHG emissions, of our approximately 300 locations across our global operations. The goal is to improve operational efficiency and strengthen data analysis to reduce significantly our GHG emissions. That is why we decided to implement the “booost Sustainability Cloud”.
The “booost Sustainability Cloud” not only provides the necessary functions for our current needs but also offers detailed features that will be essential as we further enhance our sustainability efforts in the future. Its scalability for expansion played a key role in our decision to adopt it. Moving forward, we will continue to focus on efficient management across all our domestic and international locations using the “booost Sustainability Cloud” to address one of our group’s key material issues: contributing to the realization of a decarbonized society and an environmentally conscious circular economy.
■ About Nissin Corporation
<Company Overview>
Company Name: NISSIN CORPORATION
Head Office:
Yokohama Main Office – 6-81, Onoe-cho, Naka-ku, Yokohama, Nissay Yokohama Onoe-cho Building
Tokyo Head Office – 1-6-4, Kojimachi, Chiyoda-ku, Tokyo
Established: December 14, 1938 Representative: CEO Masahiro Tsutsui
Capital: ¥6,097 million
Business Activities: International transportation, domestic transportation, warehousing, port transportation, customs brokerage, ship agency, relocation services, travel services, real estate business
Corporate Website: https://www.nissin-tw.com/
Full English text
booost and BOOOST are registered trademarks of booost technologies inc.
*Sustainability ERP: An “integrated SX platform” that optimizes sustainability information management for global enterprises. It supports compliance with domestic and international sustainability disclosure standards such as CSRD and ISSB and contributes to accelerating SX and GX (Green Transformation) for companies aiming to enhance corporate value.
※ERP stands for Enterprise Resource Planning, a system that integrates and aggregates all business information across areas such as sales, finance, human resources, inventory, and production. It enables real-time processing of core business data to optimize management and operations.